Artículos

2025Moncada, F., Ibáñez, R. & Kuperman V. The impact of formal education on literacy and numeracy skills in Chilean adults: a comparative analysis with Latin American counterparts. Frontiers in Education, 9:1466947.


2025 – Mateluna-Núñez, C., Ibáñez-Orellana, R., Campos-Rojas, C., Santana-Covarrubias, A., Fuentes Figueroa, R. & Martínez-Flores, R. The Effect of Free Weight Resistance Training on Cognitive Function Explored Through Eye Tracking: A Randomized Double-Blind Clinical Trial. Behavioral Sciences. 15(1), 77.


2025 – Kuperman, V., Schroeder, S., Acartürk, C., Agrawal, N., Bolliger, L., Brasser, J., Campos-Rojas, C., Drieghe, D., Filipović Đurđević, D., Goldina, S., Ibáñez Orellana, R., Jäger, L., Jóhannesson, O., Khare, A., Kharlamov, N., Knudsen, H., Kristjánsson. A., Lee, C., Lee, J., Leite, M., Mancini, S., Mihajlović, N., Mišić, K., Orekhova, M., Parshina, O., Popović Stijačić, M., Protopapas, A., Reich, D., Rimzhim, A., Rothe-Neves, R., Sá, T., Santana Covarrubias, A., Sekerina, I., Sigurðardóttir, H., Smirnova, A., Srivastava, P., Ugrinic, I., Usal, K., Vakulya, K., Verma, A., Wu, D., Xue, J., Zdravković, S., Zhuo, J., Ziaka, L. & Siegelman, N. New data on text reading in English as a second language: the wave 2 expansion of the multilingual eye movements corpus (MECO). Studies in Second Language Acquisition.


2024 – Cristi-Montero, C., Martínez-Flores R., Espinoza-Puelles, JP., Doherty, A., Zavala-Crichton, JP., Aguilar-Farias. N., Reyes-Amigo, T., Salvatierra-Calderon, V., Ibáñez, R. & Sadarangani, KP. Substantial parallel mediation contribution by cognitive domains in the relationship between adolescents’ physical fitness and academic achievements: the Cogni-Action Project. Frontiers in Psychology, 15:1355434.


2023 – Moncada, F., Ibáñez, R., Santana, A. & Guerra, C. Spanish adaptation of a cloze procedure to assess reading comprehension beyond the sentence level. Reading and Writing.


2022 – Ibáñez Orellana, R., Zamora Osorio, J., Cisnero Correa, M., & Aguirre Rozas, S. Análisis automático de la complejidad sintáctica de textos escolares. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 72, 63-79.


2022 – Ibáñez, R., Moncada, F. & Cárcamo, B. Texto Escolar y Comprensión. Efecto de las características de las relaciones de coherencia en estudiantes con diferente nivel socioeconómicoRevista Española de Lingüística Aplicada, 35(2), 596-625.


2021 – Santana, A., Ibáñez, R., Moncada, F. & Zamora, J. Causal Connective Expressions in Textbooks written in Spanish: a comparative study of four primary school subjects. Journal of Pragmatics, 182, 104-117.


2021 – Ibáñez, R., Moncada, F., & Santana, A. The effect of exposure to coherence relations on its processing and comprehension: Exploring Chilean primary school students’ performanceRevista Signos. Estudios de Lingüística, 54(107), 1006-1020.


2021 – Salas, C., Moncada, F., Ibáñez, R. & Santana, A. Recursos Digitales Complementarios en el Texto Escolar de Lenguaje y Comunicación. Estudios Pedagógicos, XLVII(3), 59-78.


2020 – Rojas, D., Ibáñez, R., Moncada, F. & Santana, A. Los géneros del conocimiento en el texto escolar de lenguaje y comunicación: un análisis semitautomático de su lecturabilidad. RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 58(2), 41-67.


2020 – Ibáñez, R., Moncada, F., Cárcamo, B. & Marín, V. Signaling of Causal Coherence Relations in Spanish: Variety, Functionality, and Specificity in Academic Contexts. Discourse & Dialogue, 11(1), 40-61.


2020 –  Guerra, C. & Ibáñez, R. Esquemas Argumentativos en Textos Escolares chilenos. Cogency. Journal of Reasoning and Argumentation, 11 (1-2), 1-21.


2019 – Ibáñez, R., Moncada, F. & Cárcamo, B. Coherence Relations in Primary School Textbooks Variation across School SubjectsDiscourse Processes.


2018 – Ibáñez, R., Moncada, F. & Arriaza, V. Recontextualización del conocimiento en textos escolares chilenosRevista Signos. Estudios de Lingüística, 51(98), 430-456.


2017 – Ibáñez, R., Moncada, F., Cornejo, F. & Arriaza, V. Los géneros del conocimiento en textos escolares de educación primaria. Calidoscopio, 15(3), 462-476.


2017 – Ibáñez, R. & Moncada, F. El Resumen de artículos de investigación científica. Variación disciplinar a nivel local y globalSpanish in Context, 14(2), 273-308.


2015 – Ibáñez, R., Santana, A. & Cornejo, F. La dirección y la distancia en el establecimiento de la coherencia referencial durante el procesamiento de textos académicos escritos en español. RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 53(2), 145-170.


2015 – Ibáñez, R., Moncada, F. & Santana, A. Organización retórica y relaciones de coherencia en el abstract de biología. Revista de Estudios Filológicos, 56(1), 1-33.


2015 – Ibáñez, R., Moncada, F. & Santana, A. Variación disciplinar en el discurso académico de la Biología y del Derecho: Un estudio a partir de las relaciones de coherencia. Onomázein, 32, 101-131.


2013 – Sotomayor, C., Coloma, C., Parodi, G., Ibáñez, R., Cavada, P. & Gysling, J. Percepción de los estudiantes de pedagogía sobre su formación inicial. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 5 (11), 375-392.


2012 – Ibáñez, R. La comprensión del discurso escrito: Una propuesta teórico-metodológica para su evaluación. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 45(78), 20-43.


2011 – Sotomayor, C., Parodi, G., Coloma, C., Ibáñez, R. & Cavada, P. La formación inicial de docentes de Educación General Básica en Chile. ¿Qué se espera que aprendan los futuros profesores en el área de Lenguaje y Comunicación? Pensamiento Educativo, 48(1), 28-42.


2010 – Ibáñez, R. El Texto Disciplinar en la transmisión del conocimiento especializado. Revista de Estudios Filológicos, 46, 59-80.


2008 – Ibáñez, R. Comprensión de textos académicos escritos en inglés: Relación entre nivel de logro y variables involucradas. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 41(67), 203-229.


2008 – Parodi, G., Ibáñez, R. & Venegas, R. El Corpus PUCV-2006 del Español: identificación y definición de los géneros discursivos académicos y profesionales. Literatura y Lingüística, 20, 75-101.


2007 – Ibáñez, R. Comprensión de textos disciplinares escritos en inglés. RLA. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 45(1), 67-85.


2007 – Ibáñez, R. Cognición y comprensión. Una aproximación histórica y crítica al trabajo investigativo de Rolf Zwaan. Revista Signos. Estudios de Lingüística, 40(63), 81-100